POKYNY A DOPORUČENÍ

BEZPEČNOSTNÍ  A ORGANIZAČNĚ-PROVOZNÍ  POKYNY 

Loď – včetně plachetnice plující pod plachtami je dopravním prostředkem (plavidlem), které podléhá jurisdikci státu ve kterém je registrováno (v tomto případě Česká republika) a také všem zákonným i podzákonným normativům vztahujícím se k jeho provozu v národních vodách příslušného státu, jehož zákony musí každý respektovat a dodržovat. Dále se řídí pravidly a doporučeními COLREG (bezpečnost na moři a předcházení kolizím). 

Za bezpečné vedení lodi, bezpečnost plavby a bezpečnost posádky odpovídá vůdce plavidla, respektive "velitel námořní jachty" dále jen "kapitán" – tedy osoba oprávněná a způsobilá k vedení konkrétního plavidla. Kapitán rozhoduje, zda ve vztahu k meteorologickým a nautickým podmínkám, časovým možnostem a konstrukčně technickému řešení lodě je navrhovaná (plánovaná) plavba možná, stejně tak rozhoduje o formě a místu kotvení.

Bezpečnostní pokyny

  • Posádka je povinna mít při sobě (na lodi) platné osobní doklady;
  • Posádka je povinna řídit se pokyny velitele námořní jachty -  kapitána, respektovat jeho rozhodnutí a svou činností přispívat k bezpečnosti plavby;
  • Je-li dohodnuto a posádka plní pomocné úkoly při manévrování lodi a při práci s plachtami, musí být včas poučena (předem instruována), musí dostatečně znát své úkoly. Při své činnosti dbá zvýšené opatrnosti a dodržuje obecné zásady BOZP.
  • Každý člen posádky (účastník plavby) je povinen se vyvarovat všech jednání, která mohou ohrožovat  zdraví, život  a majetek jeho vlastní nebo jiných osob, či bezpečnost plavby;
  • Posádka je povinna seznámit se s umístěním a způsobem použití všech záchranných pomůcek, hasicích přístrojů a s činností při mimořádné situaci zvané. "muž přes palubu";
  • Rozhodne-li kapitán o užití záchranných či bezpečnostních pomůcek, je každý povinen této výzvy uposlechnout - užití bezpečnostních pomůcek se doporučuje i při standardních podmínkách plavby, při noční plavbě je užití vesty a harnessu povinností. 
  • Záchranné vesty jsou přidělovány jednotlivým členům posádky před zahájením plavby a ukládají se do skříněk v kajutách (každý musí  vestu vyzkoušet, vhodně nastavit a za všech okolností vědět, kde ji má). Záchranný kruh (podkova) s lanem je umístěna na pravoboku (záďový koš), záchranný ostrůvek je součástí tzv. záďového zrcadla. Jeho uvolnění je možné realizovat povolením upínacího mechanizmu, nebo odříznutím fixačních popruhů.
  • Pyrotechnické signalizační pomůcky jsou uloženy v záďové kajutě na pravoboku (vpravo za dveřmi na k tomu účelu určené polici ve žlutém plastovém boxu).
  • Hasičské přístroje jsou umístěny v "salonu" (v blízkosti plynového vařiče a u paty kapitánského stolku) a v levoboční a příďové kajutě. Hašení motorové části lodě se provádí prostřednictvím hasicího otvoru (schody).
  • Uzávěr přívodu plynu se nachází v záďové bakistě (levobok) u tlakové lahve, dále v levé horní skříňce nad lednicí. Při plavbě musí být uzávěr na tlakové lahvi v poloze "uzavřeno"!
  • Hlavní "odpojovače" (vyřazení elektrických okruhů lodi a nouzové vypnutí přívodu paliva) jsou umístěny v záďové kajutě na levoboku (prostor police za dveřmi).
  • Radiostanice, kterou lze vyslat nouzové volání o pomoc a která je vybavena DISTRESS tlačítkem je umístěna na stěně (v místě kapitánského stolku vedle pojistkové skříně – tísňový kanál 16) Použití je možné pouze se souhlasem kapitána (je-li živ…) V blízkosti stanice je uložen intuitivní manuál s fonetickým překladem do anglického jazyka.
  • Loď je vybavena elektrickou, motorovou i ruční "bilge pumpou" sloužící k odčerpávání vody z vnitřních prostor lodě (při poškození trupu, zalití vlnou apd.) Posádka musí být s manipulací a obsluhou čerpadel seznámena. O jejich užití rozhoduje kapitán.
  • V prostoru kapitánského stolku ve výši kolen je uložena vodní kotva pro doplňkové brzdění lodě za bouře, dále klíny a kolíky k utěsnění otvorů v případě odlomení ventilů (seacocků) pod vodoryskou. V sedadle kapitánského stolku je umístěna aku-flexa určená k odřezání lan takeláže (např. při zborcení stěžně).  V úložném prostoru pod postelí v pravoboční kajutě jsou umístěny pákové kleště k obdobnému užití jako flexa. 
  • Před přechodem do režimu "plavba pod plachtami" je nutné uklidit všechny věci, které jsou volně odloženy. Ukončit (dočasně přerušit) vaření, hrnce a nádobí vhodně zajistit (např.uložením do dřezu). Dvířka úložných skříněk a šuplíky jsou vybaveny aretačním zavíráním, zabraňujícím svévolnému otevření - musí být použito. Poličky jsou vybaveny "závorami", které při náklonu lodi zabraňují vypadnutí věcí. Kajutové dveře jsou opatřeny klipsy pro statické zajištění. V průběhu plavby musí být dveře uzavřeny. Posádka zkontroluje stav toalet a vypumpuje přebytečnou vodu. Důkladně uzavře veškeré boční průhledy (okénka - včetně koupelnových) a lukny (střešní okna). Zkontroluje stav horní paluby, zda nic nebrání pohybu lan. Na horní palubě se nezdržuje (nepohybuje se v prostoru od přídě ke "kočárku"), zejména v oblasti ráhna a lan příďové plachty (genoa). Pokud se posádka nepodílí na manipulaci s plachtami, uvolní prostor u navíjecích zařízení (vinšny) a umožní pohyb obsluhy. Na lodi zaujme bezpečnou pozici, aby nedošlo ke zranění či pádu, popř. pádu mimo loď. V případě pohybu (chůze) je nutné se vhodně přidržovat, vyrovnávat náklon a brát v úvahu možnou náhlou změnu v chování lodi. V náročnějších povětrnostních podmínkách nebo na pokyn kapitána jsou členové posádky povinni užívat "harnesy" a být vhodně připoutáni k tzv. "lifeline" ("safetyline").
  • V bakistě na pravoboku je uložen T-kus (kormidelní páka) určená k nouzovému ovládání kormidelního listu v případě, že dojde k poruše kormidelního kola a jeho mechanizmu.
  • V bakistě na levoboku je uložena rezervní kotva a náhradní lana. 
  • Posádka je povinna udržovat na lodi provozní pořádek;
  • Posádka je povinna dbát zvýšené opatrnosti při manipulaci s ohněm (vaření) a tento záměr vždy ohlásit kapitánovi;
  • Posádka je povinna držet na pokyn kapitána noční "kotevní" hlídky v pořadí a intervalu v jakém byly stanoveny. 
  • Posádka je povinna upozornit kapitána na zjištěné závady či jiná rizika a nebezpečí;

Obecné provozní pokyny

  • Před vstupem na loď je potřebné se přezouvat nebo vyzouvat, aby se nepoškozovaly a neznečišťovaly povrchově méně odolné části lodi (obuv se ukládá na určeném místě v bakistách, nebo v zavěšeném síťovém vaku či košíku);
  • V bakistách se ukládá také rozměrnější sportovní vybavení (např. potápěčské vybavení), vždy odděleně od lodního materiálu; Pokud je v bakistě uložen kanystr s PHM pro přívěsný motor. musí být zabezpečen proti proražení nebo vylití. 
  • Ve společných prostorách uvnitř lodi (salonu) se ponechává nejnutnější minimum (osobních) věcí, jinak se věci ukládají v kajutách. Potraviny a věci společně užívané se ukládají na místech k tomu určených, zejména do prostoru pod a za lavicemi a pod podlahou. Věci je potřebné ukládat tak, aby se ve skříňkách a na policích volně nepohybovaly (důležité při plavbě na plachty); Tašky, batohy případně kufry je nutné v kajutách ukládat tak, aby nemohly při nekontrolovaném posunu zablokovat otevření dveří do kajuty. 
  • V době, kdy loď pluje pod plachtami je dobíjení palubních baterií omezené (solární panel) a dobíjení startovací baterie nulové. Je proto žádoucí omezit otvírání lednice, dobíjení telefonů a jiných zařízení (notebooky, fotoaparáty). Po setmění je potřebné zhášet nepotřebné vnitřní osvětlení lodi.
  • Na stav baterií má vliv i četnější použití vodních čerpadel (mytí nádobí, ranní či večerní sprchování a následné odčerpání vody ze sprch. koutu). Pokud to je možné, využijte k tomuto účelu dobu jízdy na motor nebo dobu intenzivního slunečního svitu. 
  • Loď je vybavena 2 vodními nádržemi pitné vody (nedoporučuje se ale k přímé konzumaci bez tepelné úpravy), přesto je třeba s ní přiměřeně šetřit. Vodu je možné doplňovat pouze v marínách a za poplatek. Stání v marínách jde vždy na vrub posádky, ať již je důvodem osobní přání či zásah vyšší moci vylučující plavbu a volné kotvení (nepřízeň počasí).
  • Při volném kotvení (mimo maríny) je posádka oprávněna užívat gumový člun s motorem, musí však dbát platných předpisů a zvýšené opatrnosti. K řízení člunu nepotřebuje žádné zvláštní oprávnění.
  • Posádka (klient) hradí spotřebované PHM do lodi i člunu dle aktuální spotřeby (doplnění do plné nádrže), stejně jako PB náplň (dle váhy) a vodu dle spotřeby. Loď je připravena vždy s plnými nádržemi.